Wie was Nico Steenbeek
Nicolaas Steenbeek, (8 september 1915 – 10 mei 1940) is op 10 mei 1940 met een Fokker T.5 neergestort in de Noordzee bij Kijkduin. Zijn lichaam spoelde aan op 1 juni 1940 bij ’s Gravezande.
Nico werd geboren op 8 september 1915 te IJsselstein en kwam uit het gezin van Bakker Willem Steenbeek uit de Voorstraat Hij doorliep de christelijke lagere school en volgde later de Rijks-HBS aan de Kruisstraat te Utrecht waar hij in 1932 eindexamen deed. In 1933 volgde hij de tweejarige opleiding tot verkeersvlieger, aan de Zeevaartschool in Amsterdam. Nico haalde in oktober 1934 het vliegbrevet A en in september 1936 het bewijs van geschiktheid als navigator tweede klas. In oktober 1936 slaagde hij als radiotelefonist waarna hij in militaire dienst trad als dienstplichtige. In 1937 kwam hij in dienst van de KLM en werd in 1938 werktuigkundige van een DC2. In maart 1939 werd het vliegbrevet B aan hem uitgereikt, als vliegenier van F.K.43 – F.K.48 en de Douglas DC2. Hij trouwde in mei 1939 en door de mobilisatie moest hij in augustus 1939 opkomen als reserve 2de luitenant.
Nico Steenbeek was mede-oprichter van de voetbalclub IJFC waarvan hij tevens bestuurder werd en keeper van het eerste elftal. Op de foto hiernaast van 13 juni 1931 is Nico Steenbeek te zien. Hij zit onderaan in het midden met het zwarte shirt. Meer informatie over de oprichting van IJFC kan je vinden op: https://www.ijfc.nl/334/de-oprichting-van-ijfc/
Op de eerste dag van de oorlog, bij de uitoefening van zijn tweede opdracht, het bombarderen van het vliegveld Ockenburg bij Den Haag, werd zijn vliegtuig neergeschoten boven zee. Hij werd 24 jaar oud en liet vrouw en dochtertje na.
Het type vliegtuig waarmee Nico Steenbeek gevlogen heeft. De Fokker T.5
In de gevel van zijn geboortehuis in de Voorstraat is een gedenksteen aangebracht.
Nico Steenbeek kreeg het Vliegerskruis toegekend.
Het Vliegerkruis werd als onderscheiding in 1941 ingesteld. Zij was bedoeld voor Nederlandse militairen die zich gedurende een of meerdere vluchten door daden van initiatief, moed en volharding, tegenover de vijand of in verband met vijandelijke actie hebben onderscheiden.
Het Vliegerkruis komt in rangorde na de Militaire Willemsorde (tot 1940 de enige dapperheidsonderscheiding) en de Bronzen Leeuw en het Bronzen Kruis.
Sinds 1941 werd het Vliegerkruis aan 737 mensen verleend.
Voor acties tijdens de meidagen van 1940 werd deze onderscheiding 56 keer toegekend.
Bronnen: