Welpen (7-11 jaar)

Wie zijn de Welpen?

De Welpen spelen hun Scoutingspel in de jungle met Mowgli en Shanti. Naast Mowgli en Shanti leren ze in de jungle tal van junglefiguren kennen. De Welpen bij de scouting volgen het verhaal uit het jungleboek, waar Mowgli op groeit bij de wolven. Hieronder wordt het verhaal in het kort verteld.

Mowgli is de zoon van een houthakker. Als hij net kan lopen, verdwaalt hij in de jungle. Shere Khan (de tijger) zit hem achterna tot Mowgli een hol ziet. Hij verstopt zich daar. In het hol wonen vader en moeder wolf (Raksha) met hun kinderen.

Kinderen van wolven heten welpen en zo komen we bij de scouting aan de naam Welpen.

Een stel welpen dat samen speelt en samen op kamp gaat wordt een horde genoemd. Bij onze scoutinggroep hebben we twee hordes: de Khaniwarahorde en de Sioniehorde. Een horde is opgesplitst in nesten. Elk nest heeft een nestleider.

Op de vergadering in het jungleboek wordt besloten dat Mowgli bij de wolvenhorde wordt toegelaten. Mowgli moet wel beloven dat hij zich aan de wetten van de jungle houdt. Net als Mowgli leggen nieuwe Welpen bij de installatie een belofte af. Dat betekent dat ze zich aan de welpenwet zullen houden. Als je word geïnstalleerd word je ingedeeld in een van de nesten.

Welpenwet

Een welp speelt samen met anderen in de Jungle. Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een welp zorgt goed voor de natuur.

Belofte voor Welpen

Ik beloof mijn best te doen een goede Welp te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Welpenwet. Jullie kunnen op me rekenen.

Tijdens het spelen wordt Mowgli weer eens lastiggevallen door Shere Khan. Hij wordt gered door een meisje, dat Shanti heet. Ze worden dikke vrienden. Shanti komt vaak naar de jungle om daar met Mowgli en de welpen te spelen.

Om op een veilige manier samen in de jungle te kunnen spelen en te begrijpen wat de junglewetten betekenen moeten Mowgli en Shanti samen met de welpen met vallen en opstaan van alles leren en ervaren.

Praktische informatie

De Welpen zijn er voor alle kinderen in de leeftijd van 7, 8, 9, 10 en soms ook 11 jaar. Binnen de Nico Steenbeekgroep hebben wij twee welpenhordes, namelijk de Khaniwarahorde en de Sioniehorde.

De Khaniwarahorde heeft op zaterdagochtend opkomst van 10.00-12.00uur.

De Sioniehorde heeft op zaterdagmiddag opkomst van 14.00-16.00uur.

Doelstelling van de speltak

Alle activiteiten worden spelenderwijs gebracht. Het belangrijkste is dat het leuk is om samen iets te doen. Er zijn wel opdrachten, waar je insignes mee kan verdienen. Die opdrachten doen de Welpen samen, zodat ze ook leren om samen te werken. Maar je kunt ook thuis aan insignes werken. Bij alles kunnen ze natuurlijk aan de leiding vragen of die wilt helpen.

Ook spelletjes hebben een doel: samenspelen, behendigheid, winnen en verliezen, uitdaging en energie kwijtraken.

Wat doet de speltak in grote lijnen en hoe ziet een opkomst eruit?

Om samen iets te leren moeten de welpen met Shanti en Mowgli bij elkaar komen. Het wekelijks bij elkaar komen van welpen wordt een opkomst genoemd. Een opkomst wordt op een welpenmanier geopend en gesloten.

De Welpen spelen in de verschillende gebieden van de jungle. Die gebieden heten activiteitengebieden. In elk gebied kun je andere dingen leren en beleven.

We hebben bijvoorbeeld de Raadsrots waar de wolven samenkomen om belangrijke dingen te bespreken en om wijze raad te krijgen. Het gaat daarbij om wie je bent en wat je (samen) wilt uitstralen. Op de Khaali Jagah-vlakte is er genoeg ruimte en kan je van alles leren over sport en spelletjes. De Nishaani-plaats is een plek waar allerlei spannende dingen worden gedaan, zoals een kampvuur maken of een speurtocht door de bossen. Ook kan je er lekker luieren in een hangmat die je wel eerst zelf moet knopen! De Talaab-poel is een plek vol met diertjes en planten. Alles kun je hier te weten komen over kleine beestje, eetbare planten en hoe je een dier moet verzorgen. Je kunt dagenlang op ontdekkingstocht in de natuur zonder je maar één nacht te vervelen. Kortom, hier is van alles te vinden. Er zijn vele van deze plekken in de Jungle te vinden. De Welpen gaan bij zo veel mogelijk plekken op bezoek en leren van alles.

Bij de scouting leren de Welpen geen dierentaal, maar wel andere talen, zoals geheimtaal. Ook leren ze tekeningen begrijpen. Hierbij moet vooral worden gedacht aan een kaart lezen. Plaatjes die aangeven hoe je moet lopen bij een speurtocht. De Welpen leren hoe ze ongezien ergens moeten komen. En om goed voor zichzelf te kunnen zorgen, leren ze hutten bouwen of koken boven een vuurtje of op een fornuis. Ook leren ze een aantal basisknopen die je op kamp of thuis goed kan gebruiken. Het is ook een voorbereiding op de speltak Scouts, waar ze bij het onderdeel pionieren allemaal leuke en handige dingen leren maken. We noemen dit scoutingtechnieken.

Er wordt minimaal tweemaal per jaar een kamp gehouden, het zomerkamp (1e week van de zomervakantie, 7 overnachtingen) en winterkamp (meestal een 24-uurs opkomst, 1 overnachting).

Contactgegevens van de Welpen

Wil jij zien hoe leuk het is om een Welp te zijn? Je mag 4 keer vrijblijvend bij ons mee komen kijken.

Mail voor meer informatie of een afspraak voor de Khaniwarahorde naar: khaniwara@nsgscouting.nl.

Mail voor informatie of een afspraak voor de Sioniehorde naar: sionie@nsgscouting.nl

Meer informatie over de speltak Welpen vanuit Scouting Nederland is terug te vinden via https://www.scouting.nl/lid-worden/jeugdlid-worden/welpen.

Speltakteken Welpen

Insignes